Juffrouw, is het in Nederland leuk? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sara Pater - WaarBenJij.nu Juffrouw, is het in Nederland leuk? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sara Pater - WaarBenJij.nu

Juffrouw, is het in Nederland leuk?

Door: sarapater

Blijf op de hoogte en volg Sara

01 Maart 2012 | Suriname, Paramaribo

De eerste stagedagen zitten er op. Wennen! Lekker op de fiets naar stage. Heen is het 9 km fietsen, terug 8,2! Komt door de eenrichtingswegen. Ze hebben hier les van kwart voor 8 tot kwart voor 1. Lijkt misschien kort in vergelijking met Nederland, maar het scheelt maar een half uurtje! De rest is natuurlijk wel een groot verschil.. dit gaat wel een uitdaging worden denk ik zo, maar daarvoor ben ik hier ook! Ik loop stage in klasse 2, dat is vergelijkbaar met groep 4 hier. Ik heb 26 kinderen in de klas, dus dat is normaal. Alles bij de school is van beton. Er zit geen glas in de ramen, maar gaas. Het schoolplein is van oranjeachtig zand en ligt vol met water door de vele regen. De kinderen nemen hun eigen schriftjes mee naar school. Alles is erg oud, de methode valt bijna uit elkaar. Ik denk dat we verder wel op een redelijke school zitten, ze hebben hier een bieb (absoluut niet vergelijkbaar met een uit Nederland hoor), aparte leerkrachten voor handvaardigheid en muziek en ze gaan elke week zwemmen.

Maandag begon met een weekopening buiten waarbij er allemaal ‘gelovige’ liedjes werden gezongen en het schoolhoofd verschillende punten besprak. Ook las ze een stukje voor uit de bijbel en werden wij voorgesteld. Daarna hadden we een gesprek met haar, deze keer was ze er wel. Hadden we vrijdag afspraken gemaakt over onze kleding met een leerkracht, vandaag kregen we te horen dat wat we nu aan hadden, absoluut niet kon. Ik voelde me gelijk de hele dag niet prettig meer in deze kleding.

Als kinderen hier stil moeten zijn, dan gaan ze allemaal met hun hoofd op de tafel liggen, dat noem je overliggen. Het lijkt net of de kinderen hartstikke moe zijn.. Het duurde maandag echt lang voordat iedereen een beetje rustig was en om 10 over 9 ging de eerste les dan eindelijk beginnen. Ze waren al bijna anderhalf uur op school! Ze moesten rekenen en hoeven dan echt maar een paar sommen te maken. Nou maken noem ik het niet, want alles doen ze klassikaal. De juf schrijft de antwoorden op het bord en daarna hoeven de kinderen het alleen nog over te schrijven. Op alles antwoorden de kinderen (klassikaal): ja juffrouw. Dat klinkt wel grappig. In de pauze kunnen de kinderen hier pap halen maar ook roti of andere gerechten. Veel kinderen hebben chips en frisdrank mee naar school.

De leerkracht nam gewoon de telefoon op in de klas en ging even lekker bellen, dat zou je in Nederland toch niet moeten proberen. Daarna schrok ik want ze vertelde me dat ze even een boodschap ging doen. Gelukkig bleek het dat ze alleen even door ging geven dat de leerkracht die normaal voor de groep staat, niet meer kwam (zij was degene die belde). Ze bleef lekker lang weg. Woensdag stond er een nieuwe leerkracht voor de klas, maar zij zat de hele tijd te sms’en, toen heb ik het maar overgenomen.

Als kinderen hier klaar zijn met hun werk, moeten ze maar gewoon wachten tot de andere kinderen ook klaar zijn. Tsja, ik kan best begrijpen dat kinderen dan vervelend gedrag gaan vertonen..

Ik kan merken dat ik op een gelovige school zit. De dagen beginnen met een half uur godsdienst, waarbij er veel liedjes worden gezongen. Voor de pauze, na de pauze en voordat de kinderen naar huis gaan moeten ze bidden. Ook moesten ze gister allemaal tegelijk Psalm 21 opnoemen, een heel verhaal! Binnenkort moeten ze dit foutloos kunnen doen voor een cijfer.

De kinderen zijn echt leuk. Ondanks dat ze veel vechten en slaan, zijn het ook wel schatjes. Keurig antwoorden ze steeds ‘ja juf’ en stellen ze veel vragen. De 2e stagedag kwamen ze me al omhelzen. Een jongetje keek mij aan en tikte een klasgenootje aan en wees naar zijn ogen. Ik vroeg wat er was en hij zei: juf.. u heeft groene ogen! Dat was toch wel heel apart tussen al die bruine ogen! Ze stellen ook veel vragen over Nederland.. Of daar ook regen is.. En zon. Hoe het nou kan dat de zon schijnt en dat er dan ook ijs is ze een raadsel! Ik vind het soms nog wel erg lastig om ze te verstaan.
De afgelopen 3 dagen bestonden dus vooral uit stage. Woensdag regende het zo hard dat we terug door een ‘rivier’ naar huis moesten, sommige straten stonden zo onder water dat je tot je kuiten in het water stond. Ik vond het eigenlijk wel lachen om doorheen te rijden! Alleen soms wel eng omdat je de straat (met losse stenen) niet ziet liggen aangezien het bruin water is. En iets minder waren de auto’s die voorbij scheurden..

Dinsdagavond gingen we kickboksen met veel huisgenootjes en andere studenten. Voor 35 SRD (dat is ongeveer 9 euro) in de maand kun je dit 3 keer per week doen. Het is niet alleen boksen maar ook met fitness, gewichten, circuit, etc. Ik vond het echt leuker dan ik dacht en ramde er flink op los;). Die man zelf zag wel een kleine bokser in me.

Verder gewoon lekker genieten van het rustige leventje hier. Lekker het zwembad in, een drankje doen met andere studenten, hangmatteren, boodschappen halen.. Ben ik thuis gewend dat ik naar een ander dorp moet voor een supermarkt, hier loop ik de straat uit en is er om de zoveel meter een Chinees te vinden. Ook heb je de Tulip en de Choice die je kunt vergelijken met een Nederlandse supermarkt (ook allemaal Nederlandse merken).

Ik vind het wel lekker dat stage is begonnen, als was het weekje vrij ook niet verkeerd! Maar nu heb je gewoon wat meer op de dag. Verder moet ik nog veel inhalen omdat ik het afgelopen half jaar wel veel gemist heb, dus daar wil ik ook op tijd mee beginnen.
Morgen hebben we een extra stagedag vanwege snoeppauze. Er zijn dan een soort van kraampjes op het plein door de kinderen (je mag thuis wat maken als je wilt) en daar kun je dan eten kopen. De opbrengst is voor de school. Nadine en ik gaan natuurlijk ook onze bijdrage leveren, straks lekker pannenkoeken bakken! We zijn morgen wel eerder klaar, dinsdag kregen alle kinderen een briefje mee dat de school om 12 uur uit is vanwege een vergadering;).

Ik benieuwd wat stage allemaal gaat brengen, ik zie in ieder geval al genoeg dingen die ik wil veranderen. Een ding weet ik zeker, het zal een enorme ervaring zijn!

Odi,

Sara

  • 02 Maart 2012 - 16:37

    Nadieh:

    Super leuk verhaal Saar! Klinkt allemaal erg leuk :D
    xxx

  • 02 Maart 2012 - 23:05

    Susan:

    Wow er zitten ook modellen op jou school! - Coole foto!

  • 04 Maart 2012 - 11:09

    Emmy En Sjaak:

    Hoi lieve Sara,
    wat leuk om je verhaal te lezen. Het is ook echt compleet anders dan bij ons. Zoals dat klassikaal sommen maken, opschrijven en wachten dat doet me denken aan mijn eerste jaren op de lagere school, vreselijk vond ik dat. En dan overliggen..? Ik ben benieuwd in wat voor kleren je nu voor de klas staat en dan dat fietsen door die plassen, ik zie je gaan. Leuk dat je zegt, dat je veel wilt veranderen, laat maar zien hoe ver je komt daar. Veel plezier en laat ons meegenieten van al je indrukken.

    Groeten Emmy en Sjaak

  • 04 Maart 2012 - 13:33

    Elly De Jong:

    Hoi Sara,

    Leuk om je verhalen te lezen, wat een verschil met de nederlandse scholen!! Mag je ook les geven, of lezen, knutselen met een groepje kinderen? Grappig om te lezen dat de juf zit te telefoneren enz. dat maak je in Nederland niet mee! Geniet maar van het rustige leventje, al zal dat soms wel moeilijk zijn, wij plannen te veel.

    groetjes Elly

  • 08 Maart 2012 - 17:38

    Ome Piet:

    ik vond het een onwijs verslag en veel plezier groetjes maaike en ome piet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Sara

Actief sinds 28 Dec. 2011
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 30479

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2016 - 07 November 2016

Australië

19 Februari 2012 - 17 Juni 2012

Suriname!

Landen bezocht: