Koningsdag, oliebollen, poffertjes en Waarlanders - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sara Pater - WaarBenJij.nu Koningsdag, oliebollen, poffertjes en Waarlanders - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sara Pater - WaarBenJij.nu

Koningsdag, oliebollen, poffertjes en Waarlanders

Blijf op de hoogte en volg Sara

07 Februari 2017 | Australië, Melbourne

Hoi hoi!

Geen echte koningsdag natuurlijk, maar 26 januari was het Australia Day, een soort van koningsdag en aangezien ik met 50 andere Dutchies ging meeten was het bijna dat! Eerst naar een parade geweest in de stad, daarna werd er gedemonstreerd: waarom Australia Day vieren op het moment dat de eerste vloot Australia bereikte terwijl het daarvoor al het land van de Aboriginals was.. wat heb ik daar het afgelopen half jaar veel over mogen leren.
Bizar als iemand op de Dutch party dan aan je vraagt waar je vandaan komt. Dan zeg ik meestal in de buurt van Schagen, Heerhugowaard, boven Alkmaar. Blijkt diegene Waarland te kennen en noemt twee namen, en de tweede naam: Gijs Pater. Ik dacht dat het een grap was, maar nee een collega van Gijs joinde ook de Dutchies Australia Day.

En zo nog meer bizarre ontmoetingen: hoor je een echtpaar en hun dochter die achter je lopen in Melbourne Nederlands praten. Komen ze uit Zuid-Holland maar kwam die man vroeger in Waarland. Schaatste daar, ging naar de kermis.

Ben je in Tasmania lekker honing aan het proeven, komt de vrouw die dit 16 jaar geleden is begonnen ook uit Waarland (Broersen, Danenberg). En natuurlijk de vraag van wie ik er dan een ben. Super lekkere honing en honing ijs trouwens! (Backpack is weer zwaarder).

Maak je een prachtige hike waarbij je bijna niemand tegenkomt, zijn de mensen die je tegenkomt mensen uit Ursem die ook familie hebben wonen in Monbulk.

Waarland is toch bekender dan ik dacht (a).

De oliebollen en poffertjes (of dutch pancakes zoals ze die hier noemen, wat dus echt niet onze Nederlandse pannekoeken zijn, maar toch) kom ik op verschillende markten tegen. De heerlijke markt in Hobart op zaterdag. Al heb ik daar andere dingen gegeten, eet de echte in NL wel weer! Of op de zomer nacht markt elke woensdag in Melbourne, wat een fijne (drukke!) plaats vol eten, muziek en gezelligheid. Ik ging daar meeten met wat andere Nederlanders. Nadat het afgelopen was vond iemand een ander leuk feestje in een steegje vol lichtjes en graffiti. Toen dat eindigde raakte ik aan de praat met mensen uit Australia, Duitsland en Colombia. Daarna lopend naar huis spreekt een jongen uit Canada mij aan, of ik van Melbourne kom en hij wilt de weg weten. Ik wilde de tram naar mijn hostel nemen maar al pratend zijn we zo vlak bij het hostel. Ach, laten we even ijs eten in het casino, die stond toch nog op mijn Melbourne to-do list. Heerlijk die spontane, onverwachte situaties.

Of de avond dat alle hostels vol waren geboekt vanwege zaterdag en Australian Open. Gelukkig was mijn held daar: ik mocht de bank lenen van een jongen uit Melbourne die ik in Bali had ontmoet. Maar dan moest ik ook mee uit natuurlijk. Beland je zo midden in een vrijgezellen feest van een vriend van hem. Kon ik daar mooi even mijn tent, luchtbed en slaapzak achterlaten. Want ik heb echt veel teveel spullen inmiddels en dat krijg ik regelmatig te horen :D.

Of in het hostel waar je in de keuken praat met Franzen over pannekoeken en crepes en het verschil. En die dan zeggen we bakken nu ook wat crepes voor jou!

Of toen ik na het Wooffen terug kwam in Melbourne en ging meeten met een Franse jongen die ik in September in Alice Springs had ontmoet. Zegt hij ga je mee naar een BBQ bij een Australian. Een vriendin is daar uitgenodigd en wij mogen ook komen. Wat dan een heel gezellige avond vol nieuwe mensen, gesprekken, lol, biertjes en ciders en Twister (het spel ;-)).
En deze ontmoetingen maken het reizen zo mooi en leuk! Wat zijn mensen toch belangrijk om om je heen te hebben :).

Met deze Franzen heb ik ook de great ocean road gedaan. Autootje gehuurd en genoten. Daarna naar Tasmania. Wat een prachtig deel van Australie. Hier heb ik met twee Duitsers een auto gehuurd. We zijn zoveel mogelijk national parks afgegaan, hebben veel hikes gemaakt, glowworms gespot in een grot, een Duits kaartspel geleerd bij de openhaard nadat we totaal doorweekt en koud waren na een hike, gechilld op het strand, veel brood met kaas (lees: plastic) gegeten. Als Nederlander waar alles vlak is blijf ik maar verbaasd naar bergen etc. kijken terwijl dit voor de Duitsers niet zo bijzonder was ;-). Ik was te jong om te rijden dus kon mooi lekker naar buiten kijken. Daarna heb ik zelf nog een aantal dagen in Hobart doorgebracht. Mount Welllington beklommen en als je dan na een beste hike bovenkomt komen daar ook alle Aziaten gewoon met een busje. Die missen heel wat. Op de paar mensen na die je tegenkomt ben je alleen, springen daar op eens kangaroes of chillt er een egel langs het pad. Ook naar het bekende MONA geweest. Met bizarre kunst. De poepmachine die het hele verteringsstelsel nabootst. Het stinkt en twee keer per dag is het voertijd en een keer per dag poeptijd. 30 mensen die fan zijn van Madonna en haar hits zingen. Een kunstwerk totaal opgebouwd uit dode dieren gevonden op straat. Twee goudvissen in een soepbord met een mes (zielig). Een ruimte vol gele dingen met stippen (foto volgt nog wel). Maar genoten!

Genoeg getypt, tijd om naar buiten te gaan (27 graden!). Nog een weekje en een dag lekker genieten in Australia. En dan is het tijd om terug te gaan naar Nederland! Op naar de boerenkool, winterjas, hopelijk schaatsen en super leuke mensen! Maar nu eerst nog twee national parks op de planning en nog een en ander in Melbourne en natuurlijk nog langs de Paters!

Dikke knuffel!

• 07 Februari 2017 - 05:07

Susan :

Hoi lieve Saar,

Wat is het warm he. Haha ik wordt er te loof van om uberhaupt naar het strand te lopen - vijf hele minuten van mijn huis... Lui.
    Je reis klinkt echt fantastisch, wat heb je veel gedaan en gezien! Meer dan je ooit van tevoren hebt kunnen dromen volgens mij :) Geniet nog een weekje van ginger beers, tim tams, food markets, zon, zee, strand, real fruit icecreams (hebben ze die daar??). En dan een veilige en goede vlucht terug naar het koude Holland!

Xxx Susan

ps. Ik ga nu de zee in, ben te verwend en moet er juist van genieten. En dan zal ik vanavond eens kijken of ik nog kan schrijven ;)

• 07 Februari 2017 - 06:34

Renske:

Lieve saar,

Leuk om weer eens een stukje reis te lezen!
    Geniet maar van die warmte!! Ik ben jaloers
    Heel veel plezier met de laatste dagen van je reis en tot snel xxxxx

• 07 Februari 2017 - 18:32

Elly De Jong:

Hoi Sara,

Wat heb jij het enorm naar je zin!! Die mevrouw (broersen-danenberg) is familie van mij.
    De dochter van mijn tante woont in Tasmanië, zij heet Lida, haar man is overleden en zij heeft 2 kinderen.
    Leuk dat je volgende week weer in Waarland bent!!

groetjes Elly

• 08 Februari 2017 - 11:15

Corina:

Wat heb je het leuk daar! En lekker warm ook. Bereid je maar voor op dikke truien en je winterjas ;) Tot heel snel!

XXX

• 09 Februari 2017 - 10:24

Marian:

Hoi Sara,

Omdat ik een iPad heb gekregen voor mijn verjaardag Google ik je naam en las ik jou reisverhaal.
    Je houd het goed vol en hebt het erg naar je zin als ik je stukje van 7 februari lees.
    Het is ook af en toe wat west fries getint maar je ontmoet veel mensen sferen en plekken, erg mooi om mee e maken.
    Af en toe vraag ik wel eens aan mama of oma naar je.
    Oma denkt dat je met2 weken wel weer terug bent en wij wachten daar dan maar op.
    Hier gaat alles zijn gangetje, het is winter dus eten we boerenkool en buiten is het wit.
    Klaas en ik gaan nu koffie drinken en wensen jou nog een mooie laatste week toe.
    Groetjes aan de van oorsprong est Friese familie daar en een goede vlucht naar huis,

Liefs van Klaas en Marian
    N